Tupakointikielto-ohjeistus laajentuu

Julkaistu: 05.06.2017

Asuntoyhteisöjen tupakointikieltoja koskeva ohjeistus on laajennettu kattamaan asunto-osakeyhtiöiden lisäksi myös muita asumismuotoja, kuten esimerkiksi vuokrataloyhtiötä. Käytännössä tupakointikiellon hakemista koskeva menettely on eri asumismuodoissa samanlainen. Eroavaisuudet liittyvät lähinnä asuntoyhteisön päätöksenteosta vastaavaan elimeen. Vuokrataloyhtiöiden osalta on lisäksi merkittävää, että tupakointikiellosta voidaan sopia jo vuokrasopimuksessa.

Isännöintiliitto, Kiinteistöliitto, Kuntaliitto, Helsingin kaupunki ja Valvira muistuttavat, että tilanhaltijoiden kuuleminen on keskeisessä asemassa asuntoyhteisöjen tupakointikieltohakemusten valmistelussa. Ohjeiden mukaisesti tehdyllä kuulemisella asuntoyhteisöt varmistavat hakemuksen sujuvan käsittelyn kunnassa.

Tupakointikieltoja koskeva ohje asuntoyhteisöille (osa A) päivitetty 11.12.2017
Ohje viranomaisille tupakointikieltohakemuksen käsittelystä ja siihen liittyvästä valvonnasta (osa B) päivitetty 31.5.2017

Median haastattelupyynnöt:
Isännöintiliitto, lakiasiantuntija Tommi Leppänen, p. 050 522 4544, tommi.leppanen@isannointiliitto.fi
Kiinteistöliitto, päälakimies Jenni Hupli, p. 040 865 8097, jenni.hupli@kiinteistoliitto.fi
Kuntaliitto, erityisasiantuntija Tarja Hartikainen p. 050 3738499, etunimi.sukunimi@kuntaliitto.fi
Valvira, ylitarkastaja Reetta Honkanen, p. 029 5209630, etunimi.sukunimi@valvira.fi