Kiinteistövero uhkaa kasvaa paljon ja nopeasti

26.6.2018

Valtiovarainministeriön valmistelema kiinteistöverouudistus koskee yli kahta miljoonaa suomalaiskiinteistöä. Hankkeen aikataulun mukaan hallituksen esitykset tulisi olla hyväksyttynä jo ennen vuodenvaihdetta. Tästä näkökulmasta on kestämätöntä, että konkreettinen tieto hankkeesta loistaa poissaolollaan. Puhumattakaan, että kiinteistönomistaja pystyisi arvioimaan kiinteistöveronsa tason vuodesta jo vuodesta 2019 lähtien.

Uudistushankkeen viestinnässä korostetaan, kuinka kiinteistöveron arvostusperusteiden muutos ei tule nostamaan kiinteistöveron kokonaistasoa. Mikään konkreettinen aineisto ei tätä väitettä kuitenkaan tue. Uhkana on se, että kiinteistöveron taso on jyrkästi kasvamassa mentäessä kohti tulevaa vaalikautta. Olivat perusteet uudistuksen taustalla miten hyviä tahansa, kymmenillä prosenteilla kasvava, ellei peräti moninkertaistumaan lyhyessä ajassa pyrkivä kiinteistövero on kestämätön näkymä.

Lisäksi Korkein Hallinto-oikeus (KHO) teki keväällä tärkeän päätöksen koskien tuhansia kaikkein suurimpien kaupunkien keskusta-alueiden vanhoja taloyhtiöitä. Päätöksen seurauksena taloyhtiöiden, joiden voimassa olevan asemakaavan mukainen rakennusoikeus on todellista rakennusalaa pienempi, kiinteistövero tulee nousemaan. Tämä voi toteutuessaan korottaa tällaisten yhtiöiden kiinteistöveron loppusummaa useita kymmeniä prosentteja kerta-annoksena vuonna 2019. Tämä koskee erityisesti Helsingin, Tampereen ja Turun keskusta-alueen vanhoja kerrostaloyhtiöitä. Näille yhtiöille on nyt mahdollisesti tulossa kiinteistöveron korotuksia useammasta suunnasta.

Kiinteistöverohanketta virkavastuulla ajavien asiantuntijoiden tulee pystyä esittämään vaikutusarviot riittävän tarkasti, jotta asian lopulliset päättäjät sekä veroa maksavat tahot saavat niistä selvää.

Juho Järvinen

Kirjoittaja on Kiinteistöliiton talous- ja veroasiantuntija