Taloyhtiöiden energiatehokkuudessa paljon tehtävissä myös ilman suuria korjauksia

Julkaistu: 24.11.2022

Taloyhtiöissä on paljon tehtävissä energiatehokkuuden eteen myös perinteisin huollon ja ylläpidon keinoin, selviää Kiinteistöliiton jäsenilleen tekemästä energia- ja ilmastokyselystä. Moni taloyhtiö voisi tehostaa energiankäyttöään ja parantaa asumisolosuhteita esimerkiksi ilmanvaihdon puhdistus- ja säätötöillä sekä lämmitysverkoston perussäädöllä ja lämmityksen asetusarvojen kohdilleen laittamisella.

”Perusasioiden kunnossa pitäminen on tärkeää niin viihtyvyyden kuin asumiskustannusten kurissapitämiseksi. Kyselyn tulokset osoittavat, että taloyhtiöt voisivat melko pienillä toimenpiteillä saada näissä asioissa tuloksia aikaan”, sanoo Kiinteistöliiton energia- ja ilmastoasioiden johtava asiantuntija Petri Pylsy.

Sisäilmassa ja lämpötilassa toivomisen varaa

Taloyhtiönsä sisäilman laatua talviaikaan ei pitänyt hyvänä lähes 40 prosenttia vastaajista. Kolme keskeisintä syytä vastaajien mielestä olivat kuivuus, vetoisuus ja tunkkaisuus. Lähes joka neljäs vastaajista ei kokenut taloyhtiönsä huoneilman lämpötiloja sopivina talvisin. Ongelmana pidettiin liian korkeita ja asuntojen välillä vaihtelevia lämpötiloja.

Kesäaikana noin 27 prosenttia vastaajista ei pitänyt sisäilman laatua hyvänä. Kesäajan yleisimpinä ongelmina vastaajat mainitsivat seisovan ilman, tunkkaisuuden ja kylpyhuoneen hitaan kuivumisen suihkun jälkeen.

”Vastaajista ne, joiden taloyhtiössä oli koneellinen tulo-poisto-ilmanvaihto, pitivät sisäilman laatua sekä talvella että kesällä parempana kuin painovoimaisella tai koneellisella poistoilmanvaihdolla varustetuissa taloyhtiöissä”, Petri Pylsy kertoo.

Kuumuus vaivaa asuntoja kesäisin

Lähes 70 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että huoneilman lämpötilat ovat omassa taloyhtiössä liian korkeita kesäaikaan. Runsaat 20 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että ongelma koskettaa kaikkia taloyhtiön asuntoja.

Ilmastonmuutoksen mukanaan tuomat sään ääriolosuhteet lisäävät esimerkiksi kesän hellejaksoja, joihin taloyhtiöissä on tärkeää pohtia ratkaisuja.

”On selvää, että kesäajan sisälämpötilojen hallintaan on kiinnitettävä nykyistä enemmän huomiota. Taloyhtiön kannattaa tehdä suunnitelma siitä, miten tuleviin hellekesiin varaudutaan. Yksi keskeinen asia on pohtia periaatepäätöstä ja selkeää ohjeistusta asuntokohtaisten ilmalämpöpumppujen asentamisesta”, Pylsy toteaa.

Kesäajan sisäilman lämpötilat on hyvä huomioida osana kunnossapitosuunnitelmaa ja erilaisia korjaushankkeita aina ikkunaremonteista isoihin talotekniikkaremontteihin.

Energia- ja ilmastokyselyn tuloksia sisäilmasta 2022

Lisätiedot medialle:

Petri Pylsy, johtava asiantuntija (energia- ja ilmastoasiat)

Kiinteistöliitto

puh. 09 1667 6225

Kiinteistöliiton energia- ja ilmastokysely toteutettiin 24.5.-9.6.2022. Verkkokyselynä toteutettuun kyselyyn vastasi 2913 vastaajaa. Vastaajat olivat Kiinteistöliiton jäsenyhdistysten jäsentaloyhtiöiden edustajia. Vastaajista 61 prosenttia oli hallituksen puheenjohtajia ja 31 prosenttia hallituksen jäseniä. Vastaajista 69 prosenttia oli asuinkerrostaloyhtiöistä ja 27 prosenttia rivitaloyhtiöistä. Vastaajista pääkaupunkiseudulta oli noin 28 prosenttia, muualta Etelä-Suomesta 22 prosenttia, Länsi-Suomesta 34 prosenttia, Itä-Suomesta 8 prosenttia ja Pohjois-Suomesta 7 prosenttia.