Näin järjestät taloyhtiön kevättalkoot turvallisesti

Julkaistu: 10.05.2022

Lähiviikkoina moni taloyhtiö järjestää perinteiset kevättalkoot kenties pitkästä aikaa koronapandemian aiheuttaman tauon jälkeen. Taloyhtiön hallituksen kannattaakin etukäteen varmistaa, että varastosta löytyy talkoissa tarvittavat työvälineet ja että ne ovat asianmukaisessa käyttökunnossa.

Talkoiden työlistalle kannattaa valikoida melko kevyitä ja helppoja tehtäviä, kuten pensaiden siistimistä ja pihamaan haravointia. Huonolla tuurilla näissäkin töissä voi sattua vahinkoja, ja sen vuoksi taloyhtiöllä kannattaa olla talkooväelle asianmukainen vakuutus.

”Ryhmätapaturmavakuutus kattaa ikään katsomatta kaikki talkoisiin osallistuvat ihmiset, joten sitä voi suositella suppeamman talkoovakuutuksen sijasta”, sanoo Kiinteistöliiton neuvontalakimies Tapio Haltia.

Koronan suhteen kannattaa olla edelleen varovainen

Koska koronavirusta on edelleen runsaasti liikkeellä, taloyhtiön kannattaa talkoojärjestelyissään pyrkiä minimoimaan tartuntojen mahdollisuus. Ikäihmiset ja muut riskiryhmiin kuuluvat saattavat edelleen noudattaa koronan suhteen erityistä varovaisuutta, joten heidänkin huomioimisekseen talkoista on hyvä tehdä mahdollisimman turvalliset.

Nämä seikat huomioimalla vähennät kaikenlaisten virusten leviämisriskiä talkoissa:

• Pidetään edelleen turvaväliä toisiin ihmisiin eli ei työskennellä kylki kyljessä.
  • Yskitään ja aivastetaan vain kertakäyttöiseen nenäliinaan tai hihaan. Nenäliina laitetaan roskikseen.
  • Sovitaan aluksi, mitä työvälinettä jokainen käyttää. Ei lainailla työvälineitä toisille.
  • Sovitaan, millä alueella kukin toimii.
  • Jokainen käyttää omia suojakäsineitään.
  • Vessassa ja käsipesulla käydään vain omassa kodissa, ei talon yhteisissä tiloissa tai naapurilla.
  • Huomioidaan hygienia erityisesti yhteisten talkootarjoomusten yhteydessä.

Lisätiedot medialle:

Tapio Haltia, neuvontalakimies