115-vuotias Kiinteistöliitto vahvalla kasvu-uralla

Julkaistu: 10.02.2022

Talonomistajien etujen puolustajaksi 10 vuotta ennen Suomen itsenäistymistä vuonna 1907 perustettu Kiinteistöliitto jatkaa vankasti kasvu-uralla. Alueellisissa yhdistyksissä jäsenmäärä kasvoi viime vuonna lähes kolme prosenttia, ja yhdistyksiin kuuluu nyt noin 31 000 asunto- ja kiinteistöosakeyhtiötä. Suomen Vuokranantajien jäsenmäärä kasvoi noin 12 prosenttia, ja järjestöön kuuluu nyt noin 20 000 yksityistä vuokranantajaa. Yhteensä yhdistyksillä on noin 51 000 jäsentä.

Vuonna 2021 Kiinteistöliitto jäsenyhdistyksineen jatkoi korona-aikaan mukautettua toimintaansa järjestämällä suurimman osan koulutuksistaan valtakunnallisina webinaareina. Järjestetyissä koulutuksissa oli 11 000 osallistujaa eri puolita maata, pääosin asunto-osakeyhtiöiden hallituksen jäseniä. Koulutusaiheina olivat muun muassa asunto-osakeyhtiölainsäädäntö ja talous, kunnossapito ja korjaustoiminta sekä sähköautojen latausvalmiudet.

Kiinteistöliiton asiantuntijat vastasivat vuoden aikana lähes 8 700 neuvontapuheluun. Lisäksi avoimeen lakineuvontaan tuli lähes 1300 puhelua. Uutena jäsenpalveluna otettiin käyttöön Lakibotti, joka antaa jäsenille lakineuvontaa vuorokauden ympäri.

Kiinteistöliiton jäsenistä 95 prosenttia suosittelee jäsenyyttä

Kiinteistöliiton toteuttamassa laajassa jäsentyytyväisyyskyselyssä (4 000 vastaajaa) 95 prosenttia vastaajista kertoi suosittelevansa Kiinteistöliiton yhdistyksen jäsenyyttä.

Tutkimus- ja kehityspalvelut toteuttivat kaikkiaan 13 asumiseen liittyvää tutkimusta viime vuonna. Kiinteistöalan edunvalvojana liitto antoi 36 lausuntoa valmisteilla olevista säädöshankkeista muun muassa eduskunnalle ja ministeriöille.

”Viime vuonna edunvalvonnassa työllistivät koronan ohella muun muassa jätelain sekä maankäyttö- ja rakennuslain uudistaminen. Tänä vuonna agendalla ovat muun muassa Euroopan unionin 55-valmiuspaketti, vuoden 2023 edustavaaleihin valmistautuminen sekä energian hinta ja veroasiat”, sanoo Kiinteistöliiton toimitusjohtaja Harri Hiltunen.

Tänä vuonna Kiinteistöliitto käynnistää Ilmastoviisas taloyhtiö -hankkeen, johon kuuluu muun muassa taloyhtiöiden ilmastotoimia käsittelevä koulutuskiertue.

Lisätiedot:

Harri Hiltunen, toimitusjohtaja