Huomioi naapurit Halloweenin vietossa

Julkaistu: 28.10.2019

Yhdysvalloista Suomeen rantautuneella Halloweenilla ei ole Suomessa yhtä päivämäärää, johon juhlinta keskittyisi. Näin Halloweenin vietto saattaa jatkua useita päiviä, jopa viikkoja, eikä tämä välttämättä miellytä kaikkia.

Taloyhtiössä naapurit on huomioitava Halloweenin vietossa, kuten kaikessa muussakin toiminnassa. Yksi osa naapureiden huomioimista on se, että koristeet pidetään oman huoneiston sisäpuolella, eikä niitä levitellä esimerkiksi porraskäytävään tai taloyhtiön pihamaalle.

”Jo paloturvallisuus edellyttää, ettei kurpitsoja tai muita koristeita saa laittaa porraskäytäviin”, muistuttaa Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Karkki vai kepponen?

Halloweenin viettoon kuuluvat Yhdysvalloissa myös ovelta ovelle karkkien toivossa kiertävät lapset. Kristel Pynnösen mukaan mikään laki ei kiellä lasten karkinkerjuuta, mutta asukas saa luonnollisesti itse päättää, avaako ovensa vai ei.

”Myös ovelle koputtelijan kannattaa muistaa, ettei kenenkään ole pakko avata oveaan tai antaa karkkia”, Pynnönen sanoo.

Yhdysvalloissa, jossa Halloweenilla on pitkät perinteet, osa taloyhtiöistä on määritellyt ajankohdat, jolloin ”karkki tai kepponen” -kiertely on sallittua. Suomessa kyse ei ainakaan toistaiseksi ole niin isosta ilmiöstä, että tällaisille aikarajoille olisi Kristel Pynnösen mielestä tarvetta.

”Mutta jos joku kokee kiertelyn kovasti häiriöksi, mikään ei estä häntä teippaamasta oveensa lappua, jossa asia ilmaistaan. Tästä ei kannata Halloweenia viettävien naapureidenkaan pahastua”, Pynnönen neuvoo.

Kristel Pynnönen, apulaispäälakimies

puh: 09 1667 6361