Taloyhtiön paloturvallisuus on yhteinen asia

Julkaistu: 28.11.2018

Kiinteistöliitto suosittelee, että taloyhtiö tarjoaa osakkaille apuaan palovaroittimien toimintakunnosta huolehtimiseen. Paristojen lisäksi tärkeää on vaihtaa myös vanhat palovaroittimet säännöllisesti uusiin.

Viime vuona suomalaisissa kodeissa syttyi 2921 tulipaloa, joissa kuoli yhteensä 58 ihmistä. Toimivalla palovaroittimella olisi voitu estää monta kuolemaa.

”Asetuksen mukaan palovaroittimen hankinnasta ja toimintakunnosta vastaa asunnon haltija eli asukas. Kaikki asukkaat eivät kuitenkaan välttämättä kykene huolehtimaan siitä, että asunnossa on toimiva palovaroitin”, sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Kiinteistöliitto suositteleekin, että taloyhtiö tarjoaa osakkaille apuaan esimerkiksi palovaroittimien paristojen vaihtamiseen. Paristojen lisäksi myös vanhat palovaroittimet on syytä vaihtaa säännöllisesti uusiin, sillä vuosien ajan rasvaa ja pölyä kerännyt varoitin ei välttämättä enää toimi, vaikka paristo olisikin vaihdettu.

”Taloyhtiön kannattaa harkita palovaroittimien hankkimista asukkaitten puolesta. Taloyhtiö voisi myös muistuttaa osakkaita pattereiden vaihtamisesta vaikkapa toimittamalla uudet patterin huoneistoon ja kertomalla samalla, että tarvittaessa saatavilla on myös apua pattereiden vaihtamiseen”, Pynnönen neuvoo.

Kyse arkisista valinnoista

Taloyhtiön paloturvallisuus muodostuu yksittäisten osakkaiden ja asukkaiden arkisista valinnoista sekä tietotaidosta.

”Taloyhtiössä asuva ei voi ajatella, että paloturvallisuus kuuluu kokonaisuudessaan taloyhtiön vastuulle. Nykyisin taloyhtiöissä ei myöskään valita turvallisuusvastaavia, joiden tehtävänä olisi huolehtia turvallisuuteen liittyvistä asioista, vaan turvallisuus on kaikkien asukkaiden yhteinen asia”, Pynnönen toteaa.

Paloturvallisuusviikko 24.11.-1.12.2018

Testaa oma paloturvallisuutesi