Haluatko asiasi yhtiökokouksen päätettäväksi? Toimi nyt!

Julkaistu: 16.02.2018

Kun kevään yhtiökokouskausi on taloyhtiöissä käynnistymäisillään, osakkaalla on h-hetki toimittaa yhtiökokouksen käsiteltäväksi toivomansa asiat hallituksen tietoon.

Osakkaalla on asunto-osakeyhtiölakiin perustuva oikeus saada asiansa yhtiökokouksen käsiteltäväksi, mutta tämä edellyttää, että osakas vaatii sitä kirjallisesti hallitukselta niin hyvissä ajoin, että asia voidaan sisällyttää kokouskutsuun.

”Osakkaan tulee myös muotoilla vaatimuksen sananmuoto huolellisesti niin, että käsiteltäväksi haluttu asia selvästi ilmenee vaatimuksesta”, sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Tarve hyvin selväsanaiseen muotoiluun johtuu siitä, että yhtiökokouksen päätettäväksi tulevien asioiden täytyy olla selvästi mainittu kokouskutsussa. Muuten niitä koskevat päätökset voivat olla pätemättömiä tai jopa mitättömiä.

”On myös tärkeää, että yhtiökokouksen kokouskutsussa mainitaan kaikki käsiteltävät ja päätettävät asiat. Tämä siitä syystä, että osakkaat saattavat päättää kutsussa olleiden asioiden perusteella, osallistuvatko kokoukseen”, Pynnönen sanoo.

Yhtiökokous voi päättää vain sen toimivaltaan kuuluvista asioista

Ennen kuin osakas toimittaa hallitukselle vaatimuksen yhtiökokouksessa käsiteltävästä asiasta, hänen on hyvä varmistaa, että asia kuuluu yhtiökokouksen toimivaltaan. Jos näin ei ole, asiaa ei voida ottaa kokouksessa käsiteltäväksi.

”Esimerkiksi isännöitsijän valinta ja erottaminen kuuluvat nimenomaan hallituksen toimivaltaan, eikä niitä voida ottaa yhtiökokouksen esityslistalle. Samoin, jos asia on jo kertaalleen päätetty yhtiökokouksessa, sitä ei tarvitse osakkaan vaatimuksesta käsitellä yhtiökokouksessa uudelleen, ellei asia ole muuttunut”, Pynnönen sanoo.

Pynnönen suosittelee, että taloyhtiö toimisi Kiinteistöliiton, Isännöintiliiton ja oikeusministeriön yhteistyössä laatiman taloyhtiön viestintäsuosituksen mukaan. Viestintäsuosituksen mukaan hallituksen tai isännöitsijän on hyvä ilmoittaa yhtiökokouksen pitoaika osakkaille heti, kun se on tiedossa. Lisäksi on hyvä ilmoittaa ajankohta, johon mennessä osakkaiden pitää esittää haluamansa asia yhtiökokouksen käsiteltäväksi sekä tiedot siitä, mihin sähköposti- tai postiosoitteeseen esitettävät asiat lähetetään.

Lisätiedot medialle:

Kristel Pynnönen, apulaispäälakimies