Pienillä taloyhtiöillä vaikeuksia löytää isännöitsijä

Julkaistu: 18.09.2017

Joka kolmas pieni taloyhtiö on kohdannut vaikeuksia isännöitsijän löytämisessä. Kiinteistöliitto kysyi enintään kymmenen huoneiston taloyhtiöiltä näkemyksiä isännöintipalveluiden saatavuudesta, ja vastaajista 33 prosenttia arvioi isännöinnin saatavuutta huonoksi tai kohtalaisen huonoksi. Alle puolet vastanneista koki, että isännöintipalveluja on saatavilla hyvin tai kohtalaisesti. Kyselyyn vastasi 470 taloyhtiötä kaikkialta Suomesta.

Vastanneista taloyhtiöistä lähes kahdella kolmesta oli käytössään ammatti-isännöitsijä. Pääkaupunkiseudulla ammatti-isännöitsijä oli käytössään alle puolella pienistä taloyhtiöistä.

Kyselyn perusteella isännöintipalvelujen hankkiminen on hankalinta kaikkein pienimmille, yhdestä viiteen huoneistoa käsittäville taloyhtiöille. Näistä yhtiöistä lähes joka kolmas ei ollut parin viime vuoden aikana saanut isännöintiä koskeviin tarjouspyyntöihinsä ainoatakaan vastausta. Tämä lukema oli pienin Itä- ja Pohjois-Suomessa sekä niissä pienissä yhtiöissä, joissa on ollut ulkopuolinen ammatti-isännöinti jo entuudestaan.

Pääkaupunkiseudulla sekä Itä- ja Pohjois-Suomessa sijaitsevat taloyhtiöt ovat saaneet tarjouspyyntöihinsä hieman muuta maata enemmän vastauksia.

Suurin saatavuuden puutteeseen vaikuttanut tekijä on vastaajien mukaan se, että pieniin yhtiöihin panostavia isännöitsijöitä on liian vähän tarjolla. Kolmannes vastaajista ei osannut sanoa tarjousten saatavuusongelmien syytä.

Vastaajien esittämissä kehitysajatuksissa nousivat esille muun muassa pienten taloyhtiöiden ryhmähankinnat, digitalisaation tuomat mahdollisuudet ja palveluiden uudenlainen paketointi. Toisaalta taloyhtiöiden koulutukseen ja palveluiden ostamiseen kaivattiin edelleen lisää koulutusta ja hyviä käytäntöjä. Myös isännöitsijöiden koulutukseen kaivattiin pienet taloyhtiöt nykyistä paremmin huomioivaa otetta ja palvelumuotoiluosaamista.

Isännöinnin hankkiminen pienissä taloyhtiöissä

Lisätiedot medialle: