Pihan pelisäännöt kuntoon keskustellen, ei kieltojen voimalla

Julkaistu: 28.06.2017

Kesällä elämä siirtyy pihoille ja parvekkeille, ja silloin taloyhtiössä saattavat nousta puheenaiheeksi yhteisten piha-alueiden pelisäännöt. Kiinteistöliiton lakimiehet saavat kesäisin useita yhteydenottoja esimerkiksi pallopeleihin ja trampoliineihin liittyen. Toisinaan ongelmaksi voivat muodostua taloyhtiön pihalla viihtyvät ulkopuoliset.

Taloyhtiön piha ei ole julkista aluetta. Jos ulkopuoliset käyttävät pihaa häiriöksi asti oikaisureittinään tai oleskelupaikkanaan, taloyhtiön hallitus voi päättää esimerkiksi yksityisalueesta muistuttavien kylttien asentamisesta tai piha-alueen aitaamisesta.
"Tätä järeämpiin ratkaisuihin ei tulisi turvautua. Esimerkiksi ansatyyppisestä ratkaisusta saattaa jopa seurata vastuu mahdollisesta vahinkotilanteesta", sanoo Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen.

Lapsilla oikeus pihaleikkeihin

Taloyhtiön oman väen kesken Pynnönen kehottaa keskustelemaan pihan käyttöön liittyvistä kysymyksistä ja välttämään turhia kieltoja.

"Asukkailla on oikeus käyttää pihaa normaaliin elämään, eikä taloyhtiö voi liikaa rajoittaa sitä, mitä pihalla saa tehdä. Lasten pihaleikit kuuluvat normaaliin elämään", hän sanoo.

Esimerkiksi jalkapallon pelaamista taloyhtiö ei voi kokonaan kieltää. Taloyhtiö voi kuitenkin tehdä päätöksen, että pelaaminen on sallittua vain tietyllä alueella.

"Rajoituksen taustalla on usein turvallisuus. Pallon potkiminen ja muukin leikkiminen esimerkiksi pysäköintialueella ja sen läheisyydessä voi olla järkevää kieltää", Pynnönen sanoo.

Erityishuomio trampoliineihin taloyhtiössä

Kiinteistöliitto ei turvallisuussyistä suosittele trampoliinin sijoittamista taloyhtiön yhteiselle alueelle, vaikka asukkaat tätä toivoisivatkin.

"Kiinteistönomistaja vastaa piha-alueensa turvallisuudesta. Taloyhtiöllä on sen vuoksi velvollisuus aktiivisesti seurata yhtiön pihalla olevien leikkivälineiden kuntoa ja turvallisuutta. Tästä syystä trampoliini taloyhtiön yhteisellä alueella on aina riski kiinteistönomistajalle", Pynnönen muistuttaa.

Järjestyssääntöihin kieltoja vain harkiten

Pari kesää sitten taloyhtiöissä syntyi paljon porua asfalttiliiduilla tehdyistä katumaalauksista. Jos taloyhtiön osakkaat kokevat, etteivät liitumaalaukset kuulu taloyhtiön pihalle, osakkaat voivat enemmistöpäätöksellä yhtiökokouksessa vahvistaa järjestyssäännöt, joilla liituleikit kielletään. Tällöin kieltoa pitää lähtökohtaisesti noudattaa.

"Toisaalta kieltoon ja muutenkin leikkien rajoittamiseen liittyy ongelma: miten puuttua, jos kieltoa ei noudateta? Yhtiön ainoa keino puuttua järjestyssääntöjen vastaiseen toimintaan on hallintaanotto", Kristel Pynnönen huomauttaa.

Hallintaanotto on tarkoitettu niitä tilanteita varten, joissa asukkaan toiminta aiheuttaa kohtuutonta haittaa ja vahinkoa yhtiölle ja naapureille.

"On erittäin epätodennäköistä, että tuomioistuin hyväksyisi huoneiston hallintaanoton sillä perusteella, että lapset leikkivät taloyhtiön piha-alueella", Pynnönen toteaa.