Taloyhtiöissä ryhdyttävä ratkomaan asukkaiden ikääntymiseen liittyviä haasteita

Julkaistu: 27.08.2024

Suuri osa suomalaisista taloyhtiöistä kohtaa asukkaiden ikääntymisestä ja heikentyneestä toimintakyvystä johtuvia haasteita. Kiinteistöliiton jäsenyhdistysten sekä ympäristöministeriön Ikä- ja muistiystävällinen taloyhtiö -hanke teki taloyhtiöille kyselyn, jonka tulosten perusteella yli puolet taloyhtiöistä on kohdannut haasteita liittyen asukkaiden heikentyneeseen toimintakykyyn.

Toimintakyvyn heikkeneminen näkyy taloyhtiöissä tyypillisesti esteettömyyteen liittyvinä korjaustarpeina. Myös muistisairauksiin liittyvät pulmat ovat yleistyneet taloyhtiöissä. Taloyhtiön puoleen käännytään monenlaisissa arkisissa askareissa, kuten lampun vaihtoon liittyvissä vaikeuksissa silloin, kun asukkaan oma toimintakyky ei enää riitä näiden hoitamiseen.

Suomen väestöstä lähes joka kymmenes on vähintään 75-vuotias, ja heistä yli 90 prosenttia asuu omissa kodeissaan, pääosin tavallisissa taloyhtiöissä. Yli 40 prosenttia ikäihmisistä asuu kerrostalossa, mutta vain noin joka toisessa kerrostalossa on hissi.

”Liikkumiseen haasteita voidaan helpottaa pienilläkin toimilla, jotka eivät tule taloyhtiölle kalliiksi. Kaiteet, rampit ja levähdyspaikat helpottavat ikäihmisten turvallista kulkemista. Pihan on tärkeää olla talvella hyvin hiekoitettu sekä valaistu”, sanoo Ikä- ja muistiystävällinen taloyhtiö -hankkeen hanketyöntekijä Maura Tiuraniemi.

Kyselyn vastaajat kertoivat asukkaiden toivovan, että heidän taloyhtiöissään parannettaisiin esteettömyyttä asentamalla tai päivittämällä hissejä, ovien automatisoinnilla sekä erilaisten ramppien ja luiskien avulla. Taloyhtiöissä yleisten tilojen esteettömyyttä on parannettu erilaisilla kahvoilla ja kaiteilla sekä kiinnittämällä huomiota valaistukseen esimerkiksi asentamalla liiketunnistimia.

Muistisairaudet esillä yhä useammassa taloyhtiössä

Väestön ikääntyessä yhä useammassa taloyhtiössä kohdataan myös muistisairauksiin liittyviä tilanteita, joissa asukas esimerkiksi toistuvasti unohtaa avaimet kotiinsa tai vaarantaa toiminnallaan paloturvallisuuden. Koska muistisairaudet yleistyvät, taloyhtiöissä tarvittaisiin tietoa muistisairauksien oireista ja niiden vaikutuksista asumiseen.

Suomessa arviolta 150 000 ihmistä sairastaa muistisairautta. Väestön ikääntyessä määrä tulee lisääntymään. Vuosittain noin 23 000 henkilöä sairastuu muistisairauteen.

”Tarvitaan tietoa, miten kohdata muistisairas, minne ilmoittaa huolesta ja mikä on taloyhtiön rooli sairastuneen asumisen tukemisessa. Pitäisi myös pohtia miten taloyhtiön, omaisten ja viranomaisten välinen yhteistyö olisi mahdollista ”, Maura Tiuraniemi kertoo.

Ikä- ja muistiystävällinen taloyhtiö -hanke toteutti keväällä 2024 Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöille verkkokyselyn, johon tuli noin 3000 vastausta eri puolilta Suomea.

Hanketyöntekijä, sosionomi Maura Tiuraniemi

Ikä- ja muistiystävällinen taloyhtiö -hanke