Kiinteistöliitto Pohjois-Suomen  ja Kiinteistöliitto Meri-Lapin talousarvio-ohje 2024 julkaistu

Kiinteistöliitto Pohjois-Suomen ja Kiinteistöliitto Meri-Lapin talousarvio-ohje 2024 julkaistu

Julkaistu: 10.01.2024

Kiinteistöliitto Pohjois-Suomi kehottaa taloyhtiöitä varautumaan monien kustannusten nousuun kevään talousarviovalmisteluissa.

Olemme laatineet jäsentaloyhtiöidemme käyttöön talousarvio-ohjeen. Ohje on julkaistu jäsensivuilla. Ohjeessa ovat mukana Oulu, Kempele, Ylivieska, Kajaani, Raahe, Liminka, Kuusamo, Haapavesi, Tyrnävä, Kalajoki sekä Meri-Lapin alueelta Kemi, Keminmaa ja Tornio.

Oulussa kaukolämmön hinta nousee lähes 10 %, samoin Raahessa. Haapavedellä energiamaksuun tulee 6 % korotus. Talousarviota tehdessä on hyvä käydä läpi myös miten energiaa voisi säästää.

Vesimaksuihin, niin perus- kuin käyttömaksuihin, on tulossa korotuksia monessa kaupungissa.

Kiinteistöveron maapohjan eli tontin yleisen veroprosentin alaraja nostettiin valtion talousarvioesityksessä 0,93:sta 1,30 prosenttiin kuluvalle vuodelle. Maapohjan kiinteistövero nousee tämän myötä noin 40 prosenttia niissä kunnissa, jotka olivat entisen veroprosentin alarajalla.

Moni taloyhtiö on saanut myös kiinteistöhuolto-, siivous- ja isännöintiyrityksiltään ilmoituksia hinnankorotuksista. Muistutamme, että palkkion muuttaminen on aina sopimusasia ja vaatii molempien osapuolten hyväksymisen. Korotuksen suuruutta ja sen perusteluita arvioitaessa taloyhtiön hallituksen kannattaa miettiä, ollaanko palveluun tyytyväisiä.

Taloyhtiön maksuvalmiudesta tulee huolehtia. Kassassa tulisi olla vähintään kolmen, neljän kuukauden vastikkeita vastaavat varat. Yhtiökokouksessa on hyvä antaa valtuutus hallitukselle tarvittaessa keräämään esimerkiksi 2 ylimääräistä vastiketta ilman ylimääräisen yhtiökokouksen pitämistä.

Vastikkeilla tulee kattaa yhtiön kulut, eikä ylimääräisiä vastikkeita tule kerätä tarpeettomasti tai vastiketta määrätä liian suureksi. Toisaalta vastikkeiden tarkoituksena on kattaa yhtiön menot eli yhtiön on kerättävä vastikkeita riittävästi, jotta vastikealijäämää ei pääse muodostumaan.

Järjestämme jäsenillemme talousaiheeseen liittyvät koulutukset:
10.1. Taloyhtiön tilinpäätös -webinaari
24.1. Taloyhtiön talousarvio -webinaari
5.2. Taloyhtiön hallituksen rooli taloyhtiön suunnitelmallisessa taloudenpidossa (Oulu).

Taloyhtiöiden talousarvio-ohje löytyy jäsensivulta kohdasta työkaluja taloyhtiöille. Jäsentaloyhtiöt saavat tänään ohjeen lisäksi sähköposteihin.

Suomen Kiinteistöliitto julkaisee valtakunnallisen talousarvio-ohjeen.