× Kiinteistöliiton toimisto ja kaikki neuvonnat ovat kiinni to–pe 25.–26.4. Tarkista oman paikallisyhdistyksesi palvelujen aukiolo yhdistyksen sivuilta. Palvelemme normaalisti taas maanantaina 29.4.
Taloyhtiöiden kustannukset jatkavat kasvuaan vuonna 2024

Julkaistu: 10.01.2024

Taloyhtiöiden on syytä varautua edelleen kasvaviin kustannuksiin. Kiinteistöliiton julkaiseman, taloyhtiöiden talousarvioiden laatimiseen tarkoitetun ohjeistuksen mukaan esimerkiksi kaukolämmön hinta nousee tänäkin vuonna monessa kaupungissa.

Suurimmat nousut kaukolämmön energian hinnassa on tänä vuonna odotettavissa Porissa ja Kuopiossa, joissa hinnat nousevat 15-16 prosenttia. Myös Oulussa kaukolämmön hinta nousee lähes 10 prosenttia.

”Taloyhtiön talousarviota laatiessa on tärkeää tarkastaa oman alueen kaukolämpöyhtiön tulevat hinnankorotukset. Samalla on syytä käydä läpi mahdolliset energiansäästömahdollisuudet”, neuvoo Kiinteistöliiton talous- ja veroasiantuntija Juho Järvinen.

Myös vesimaksuissa paikoin suuria korotuksia

Myös kasvavat vesimaksut tuovat taloyhtiöille lisä kustannuksia. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla HSY nosti jo toisena vuonna peräkkäin veden hintaa noin 10 prosenttia.

Kiinteistöveron maapohjan eli tontin yleisen veroprosentin alaraja nostettiin valtion talousarvioesityksessä 0,93:sta 1,30 prosenttiin kuluvalle vuodelle. Maapohjan kiinteistövero nousee tämän myötä noin 40 prosenttia niissä kunnissa, jotka olivat entisen veroprosentin alarajalla.

Kiinteistövakuutusten hinnat ovat nousseet edellisvuotta vähemmän suurella osalla vakuutusyhtiöistä. Nousua hillitsee rakennuskustannusten nousuvauhdin hiipuminen.

”Taloyhtiöiden kannattaa seurata vakuutusten hintoja tarkasti ja tarvittaessa kilpailuttaa vakuutukset”, Järvinen muistuttaa.

Myös jätemaksuihin on tullut jonkin verran korotuksia.

Taloyhtiöllä oltava maksuvalmius kunnossa

Taloudellisesti epävakaina aikoina taloyhtiöiden on tavallistakin tärkeämpää huolehtia omasta taloudestaan niin, että niillä on maksuvalmius ja reagointikyky kunnossa äkillisten rahantarpeiden varalta.

”Taloyhtiön kassassa tulisi jatkuvasti olla vähintään kolmen tai neljän kuukauden vastikkeita vastaavat varat. Lisäksi yhtiökokouksessa on hyvä valtuuttaa hallitus tarvittaessa keräämään esimerkiksi kaksi ylimääräistä vastiketta ilman uuden yhtiökokouksen järjestämistä”, Juho Järvinen neuvoo.

Talousarvio-ohjeen ppt-tiivistelmä

Taloyhtiöiden talousarvio-ohje Kiinteistöliiton jäsensivuilla