× Kiinteistöliiton toimisto ja kaikki neuvonnat ovat kiinni to–pe 25.–26.4. Tarkista oman paikallisyhdistyksesi palvelujen aukiolo yhdistyksen sivuilta. Palvelemme normaalisti taas maanantaina 29.4.
Älä kaada kinkunrasvaa viemäriin!

Julkaistu: 19.12.2023

Viimeistään viikonloppuna moni työntää uuniin perinteisen joulukinkun, jota syödään Suomessa jouluisin jopa seitsemän miljoonaa kiloa. Kinkusta irtoava rasva saa kuitenkin väärällä tavalla käsiteltynä paljon vahinkoa aikaan. Jotta joulunvietto sujuu mukavissa merkeissä, eikä huoltomiestä tarvitse hälyttää avaamaan tukkeutunutta viemäriä, on syytä muistaa muutama seikka rasvan hävittämisestä.

• Kinkun paistorasva tukkii jäähtyessään viemärit, joten sitä ei saa kaataa viemäriin eikä vessanpönttöön.
  • Hyytyneen rasvan voi hävittää biojätteenä. Myös pienen määrän nestemäistä rasvaa voi laittaa kotikompostiin tai biojätteeseen imeytettynä esimerkiksi talouspaperiin.
  • Nestemäisen rasvan voi hävittää sekajätteenä suljetussa pakkauksessa, kuten esimerkiksi kiinni teipatussa maitopurkissa.
  • Kinkunrasvaa kerätään eri puolilla maata myös uusiutuvaksi polttoaineeksi Kinkkutemppu-nimisessä tempauksessa. Yhden keskikokoisen kinkun rasvasta valmistettavalla dieselillä ajaa jopa kolme kilometriä. Keräykseen käy myös kalkkunan, kalan tai esimerkiksi juuresten paistinrasva.

Makoisaa ja turvallista joulua!

Kierrätysohjeet: HSY ja Kemianteollisuus ry:n organisoima Kinkkutemppu

Tiina Räsänen, juristi