× Kiinteistöliiton toimisto ja kaikki neuvonnat ovat kiinni to–pe 25.–26.4. Tarkista oman paikallisyhdistyksesi palvelujen aukiolo yhdistyksen sivuilta. Palvelemme normaalisti taas maanantaina 29.4.
Kiinteistöliitto esittää lisäaikaa osakeluetteloiden maksuttomalle siirrolle

Julkaistu: 01.12.2023

Asunto-osakkeiden sähköistämiseen liittyvä määräaika umpeutuu vuoden lopussa, jolloin asunto-osakeyhtiöiden osakeluetteloiden tulisi olla siirrettynä Maanmittauslaitoksen sähköiseen huoneistotietojärjestelmään. Määräajan umpeutuessa osakeluettelon siirron on kaavailtu muuttuvan maksulliseksi.

Asunto-osakeyhtiöistä hiukan alle 80 prosenttia on siirtänyt osakeluettelonsa huoneistotietojärjestelmään. Siirrot oli alun perin määrä aloittaa vuonna 2019, mutta Maanmittauslaitos sai toteutettua siirrossa tarvittavat tietojärjestelmät kolme vuotta myöhässä. Tästä johtuen automatisoitu osakeluetteloiden siirto päästiin käynnistämään vasta syksyllä 2022 eli pahasti myöhässä. Kiinteistöliitto pitää kohtuullisena, että asunto-osakeyhtiöille annetaan puoli vuotta lisäaikaa huolehtia siirrosta ilman valtiolle perittävää siirtomaksua.

Eniten osakeluetteloiden siirtoja on tekemättä pienillä, enintään kymmenen huoneiston taloyhtiöillä, joita puuttuu huoneistotietojärjestelmästä vielä 12 000.

”Pienistä taloyhtiöistä moni toimii ilman ammatti-isännöitsijää, jolloin taloyhtiön hallitus joutuu huolehtimaan osakeluettelon siirrosta itse. Lisäksi siirrolle vuodenvaihteen jälkeen kaavailtu 101 euron maksu on pienelle taloyhtiölle tuntuva kulu”, sanoo Kiinteistöliiton toimitusjohtaja Harri Hiltunen.

Lisätiedot:

Harri Hiltunen, toimitusjohtaja