× Kiinteistöliiton toimisto ja kaikki neuvonnat ovat kiinni to–pe 25.–26.4. Tarkista oman paikallisyhdistyksesi palvelujen aukiolo yhdistyksen sivuilta. Palvelemme normaalisti taas maanantaina 29.4.
Taloyhtiön puuttumiskeino häiritsevään elämään on huoneiston hallintaanotto

Julkaistu: 27.10.2023

Onko naapurissa käynnissä jatkuvat juhlat? Ärsyttävätkö yläkerran asukkaan äänekkäät askeleet? Häiritsevästä elämästä voidaan puhua silloin, kun naapureille aiheutuu jatkuvaa ja toistuvaa häiriötä, eikä sen voida katsoa olevan merkitykseltään vähäistä. Taloyhtiön puuttumiskeino häiritsevään elämään on huoneiston hallintaanotto, mutta näin järeälle toimenpiteelle tarvitaan aina painavat perustelut.

Jos joku asukkaista kokee, että naapureista aiheutuu toistuvaa häiriötä, taloyhtiö joutuu asukkaan häiriöilmoituksen saatuaan arvioimaan, onko kyse varsinaisesta häiritsevästä elämästä vai normaaliin elämään kuuluvista äänistä, kuten pyykinpesusta tai lasten leikeistä.

”Yhteisöasumisessa ei voida vaatia täyttä hiljaisuutta edes yöaikaan, eikä taloyhtiö voi järjestyssäännöissään kieltää normaalia elämää. Niinpä yöaikaan on sallittua käydä suihkussa, eikä huoneiston hallintaanottoon voida ryhtyä sen vuoksi, että vauva itkee öisin”, Kiinteistöliiton juristi Tiina Räsänen sanoo.

Tyypillisin esimerkki asukkaan häiritsevästä käytöksestä lienee asunnossa yöaikaan tapahtuva metelöinti, kuten kovaääninen juhliminen ja musiikin kuuntelu.

Huoneiston hallintaanotto on pitkä prosessi

Jos taloyhtiön hallitus katsoo, että kyse ei ole normaalista vaan häiritsevästä elämästä, ensimmäinen toimenpide on antaa osakkaalle varoitus. Jos huoneisto on vuokrattu, tulee varoitus antaa myös vuokralaiselle. Jo tätä ennen häiriöstä valittanutta on hyvä ohjeistaa pitämään häiriöistä kirjaa. Varoitus tulee antaa tiedoksi osakkaalle ja myös mahdolliselle vuokralaiselle haastemiehen kautta tai muuten todistettavalla tavalla.

”Jos häiriöt jatkuvat varoituksesta huolimatta, taloyhtiön hallitus kutsuu koolle yhtiökokouksen päättämään huoneiston hallintaanotosta”, Tiina Räsänen kertoo.

Hallintaanottopäätös tulee antaa tiedoksi osakkaalle ja mahdolliselle vuokralaiselle 60 päivän kuluessa yhtiökokouksen päätöksestä. Kun osakas tai asukas on saanut tiedon, hänellä on 30 päivää aikaa nostaa moitekanne käräjäoikeuteen. Jos moitekanne nostetaan, tuomioistuin ottaa kantaa siihen, onko hallintaanotto ollut aiheellinen. Jos moitekannetta ei tule, voi taloyhtiö ryhtyä toimenpiteisiin asunnon saamiseksi taloyhtiön hallintaan. Hallintaanotossa osakas menettää huoneiston hallintaoikeuden taloyhtiölle enintään kolmeksi vuodeksi. Hallituksen on vuokrattava huoneisto käyvästä hinnasta sopivalle vuokralaiselle.

”On hyvä huomioida, että huoneiston hallintaanotto ei ole nopea prosessi, vaan se kestää nopeimmillaankin kuukausia, pahimmillaan vuosia. Lisäksi pitää huomioida, että näyttötaakka häiritsevästä elämästä on tuomioistuimessa taloyhtiöllä, joten häiriöt on pystyttävä näyttämään toteen”, Tiina Räsänen muistuttaa.

Lisätiedot medialle:

Tiina Räsänen, juristi