× Kiinteistöliiton toimisto ja kaikki neuvonnat ovat kiinni to–pe 25.–26.4. Tarkista oman paikallisyhdistyksesi palvelujen aukiolo yhdistyksen sivuilta. Palvelemme normaalisti taas maanantaina 29.4.
Taloyhtiöiden kustannuspaineet jatkuvat

Julkaistu: 11.10.2023

Kiinteistöliitto kehottaa taloyhtiöitä varautumaan kustannusten kasvuun myös ensi vuonna. Osa taloyhtiöistä laatii parhaillaan vuoden 2024 talousarviota, jossa on syytä huomioida esimerkiksi kaukolämpömenojen kasvu ja valtion avustusten väheneminen.

Talousarvio laaditaan toteutuneiden kulujen pohjalta, mutta moni kuluerä saattaa ensi vuonna edelleen kasvaa. Esimerkiksi kaukolämmön hintoihin on tullut kuluvana vuonna paljon korotuksia, ja sen keskikustannus nousi Kiinteistöliiton Indeksitalovertailun perusteella 9,4 prosenttia vuodesta 2022.

”Ensi vuoden hinnat eivät ole vielä tiedossa, mutta tilannetta on seurattava tarkasti. Kuluva vuosi on ollut lämmin, joten ensi vuoden budjetissa pitää varautua edellisvuotta suurempaan energiatarpeeseen ja lämmityskulujen kasvuun”, sanoo Kiinteistöliiton talous- ja veroasiantuntija Juho Järvinen.

Kerrostalojen vesimaksut nousivat kuluvana vuonna Indeksitalo 2023 -selvityksen mukaan keskimäärin 4,2 prosenttia. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAn taloyhtiöille myöntämät avustukset vähenevät ensi vuonna, mutta tarkkaa tietoa näistä on saatavilla vasta tammikuussa.

Kiinteistöveron korotus kasvattaa kustannuksia

Kiinteistöverotuksessa maapohjan veroprosentteihin on ensi vuonna tulossa iso korotus, ja rakennuskustannusindeksiin sidottu rakennuksen verotusarvo noussee samaan aikaan 2,1 prosenttia.

Jos taloyhtiö sijaitsee vuokratontilla, jonka vuokra on sidottu elinkustannusindeksiin, vuokrakustannuksiin on varattava tarkistuskuukaudesta riippuen peräti viidestä kuuteen prosenttia lisää.

Kasvavien kustannusten vuoksi taloyhtiöiden on tavallistakin tärkeämpää huolehtia omasta taloudestaan niin, että niillä on maksuvalmius ja reagointikyky kunnossa äkillisten rahantarpeiden varalta.

”Taloyhtiön kassassa tulisi jatkuvasti olla vähintään kolmen tai neljän kuukauden vastikkeita vastaavat varat. Lisäksi taloyhtiöissä on hyvä keskustella ja sopia mahdollisuudesta antaa hallitukselle valtuudet tarvittaessa kerätä esimerkiksi kaksi ylimääräistä vastiketta ilman uuden yhtiökokouksen järjestämistä”, Juho Järvinen neuvoo.

Taloyhtiön talousarvio-ohje vuodelle 2024 Kiinteistöliiton jäsensivuilla

Juho Järvinen, talous- ja veroasiantuntija