× Kiinteistöliiton lakineuvonta on suljettu pe 25.4. koulutuspäivän vuoksi. Voit tarkastaa oman alueellisen yhdistyksesi palvelut yhdistyksen verkkosivuilta.
× Kiinteistöliiton lakineuvonta on suljettu pe 25.4. koulutuspäivän vuoksi. Voit tarkastaa oman alueellisen yhdistyksesi palvelut yhdistyksen verkkosivuilta.

Kierrätystä ja kiertotaloutta edistettävä fiksusti

Asukkaiden jätehuolto on lähivuosina muutosten edessä. Tavoite jätemäärän vähentämiseksi on tärkeä ja siihen kannattaa kiinnittää huomioita. Parhaimmillaan jätemäärän vähentäminen ja kierrätyksen lisääminen voi näkyä myös pienempinä jätehuoltomaksuina. 

Kotitalouksille jätelain uudistus tarkoittaa entistä laajempia velvoitteita jätehuoltopalveluihin: pakkausjätteiden ja biojätteen lajittelu ja erilliskeräys tulee järjestää kaikissa taajamissa kiinteistöillä, joilla on 5 asuinhuoneistoa tai enemmän. Biojätteen kerääminen laajenee myöhemmin kaikille kiinteistöille yli 10 000 asukkaan taajamissa. Kunnalliselle päätöksenteolle uusi jätelaki jättää nykyistä vähemmän harkintavaraa. Erilliskeräysvelvoitteiden kasvu voi aiheuttaa taloyhtiöille kustannuksia, kun jätepisteitä joudutaan laajentamaan tai muokkaamaan uusiksi. 

Kuntien on myös jatkossa kilpailutettava keskitetysti erilliskerättävien jätteiden kuljetukset. Kuntien pitää kuljetusten kilpailutuksissa kiinnittää erityistä huomiota urakka-alueiden jakamiseen siten, että kaiken kokoisilla kuljetusyrityksillä on mahdollisuus saada kuljetusurakoita. Paikalliset toimijat tai hyvät käytännöt kannattaa tässä yhteydessä selvittää ja aloittaa aito markkinavuoropuhelu hyvän lopputuloksen synnyttämiseksi. 

Kuntien jätepolitiikalla on merkitystä

Kunnalliset luottamushenkilöt hoitavat tärkeää tehtävää ohjatessaan jätepolitiikkaa. Jätepolitiikkaa ohjataan myös jätetaksan keinoin. Jätetaksalla voidaan vaikuttaa jätemäärän vähentämiseen. Jätetaksan painopisteen siirtäminen kohti perusmaksurakennetta on ongelmallista. Jätetaksan kehittäminen kiinteän veroluonteisen perusmaksun kautta ei välttämättä kohtele maksajia tasavertaisesti, koska sillä rahoitettavia palveluita käytetään eri suhteissa. Mahdollinen kiinteä perusmaksu tulee ainakin porrastaa niin, että maksu huomioi riittävästi myös erilaiset asumismuodot. 

Jätteiden keräyksen aiheuttamat kustannukset ohjaavat parhaiten jätemäärän vähenemiseen. Jätehuollon kulut tulisikin ensisijaisesti rahoittaa jätteenkäsittelymaksuilla. Jätetaksa voisi myös kannustaa kiinteistönomistajia yhteistyöhön esimerkiksi muodostamaan yhteisiä tai aluekohtaisia jätepisteitä.  Ylipäätään taksaa valmistellessa on vältettävä tilannetta, jossa kuluttaja maksaa kierrätyksestä useampaan kertaan kaupassa ja kotona tai erilliskeräyspisteiden muodossa. 

Haku

Kirjoita hakukenttään hakusana tai sen osa. Älä käytä jokerimerkkejä. Tällöin haku etsii kaikki mahdolliset osumat, joista löytyy käyttämäsi kirjainyhdistelmä. Esimerkiksi Tupakointi tai tupak toimivat molemmat hakusanoina.