Opas taloyhtiöille vaikeutuviin sääolosuhteisiin ja sään ääri-ilmiöihin varautumiseksi

Julkaistu: 07.10.2024

Kiinteistöliitto julkaisi tänään oppaan vaikeutuviin sääolosuhteisiin ja sään ääri-ilmiöihin varautumiseksi taloyhtiöissä. Oppaan tarkoitus on helpottaa varautumista ilmastonmuutoksesta johtuviin sääilmiöihin ja muutoksiin toimintaympäristössä. Opas on suunnattu ennen muuta taloyhtiöiden hallituksille, isännöitsijöille ja osakkaille. Kuitenkin sen sisältöihin tutustuminen on hyödyllistä kaikille kiinteistönomistajille, jotka pohtivat, millaisia kysymyksiä ilmastonmuutoksen myötä on ratkottava.

"Taloyhtiöiden on syytä huomioida ilmastonmuutos päätöksenteossaan, sillä sääolosuhteet vaikuttavat monella tapaa rakennuksiin ja niiden käyttäjiin. Ensiksi on tietenkin tärkeää hillitä ilmastonmuutosta, jotta pahimmilta haitoilta vältytään. Kuitenkaan täysin jalat kuivina ei enää selvitä, oli kyse sitten tulvivista kellareista tai hohkavista huoneistoista. Siksi myös varautumista tarvitaan ja siihen tämä opas pureutuu", painottaa Kiinteistöliiton yhteiskuntasuhdepäällikkö Janne Salakka.

Ilmastonmuutoksen seurauksena sääolosuhteet vaikeutuvat ja sään ääri-ilmiöt lisääntyvät. Yleisimpiä vaikutuksia ovat pitkittyneet ja kovat hellejaksot, erilaisten tulvien yleistyminen ja kosteuden lisääntyminen. Monet vaikutuksista näkyvät jo nyt, minkä lisäksi ne tulevat yleistymään ja voimistumaan ilmastonmuutoksen edetessä. Rakennusten ylläpidon ja arvon säilymisen sekä asumisen turvallisuuden ja asumismukavuuden näkökulmasta kiinteistön omistajan on syytä tunnistaa olennaiset riskit ja varautua niihin ennakoiden ja suunnitelmallisesti.

"Rakennusten ja niiden osien elinkaaret ovat pitkiä. Tänään kunnostetun julkisivun pitää kestää rasitusta myös 2040-luvulla ja sen jälkeen. Ympäröivien olosuhteiden muuttuessa pitää miettiä, miltä osin nykyinen kunnossapidon ja huollon taso riittää ja missä on tarvetta parannuksille. Oppaan tarkoitus on auttaa pohtimaan, mitä kaikkea varautuminen voi tarkoittaa ja miten taloyhtiössä päästään siinä liikkeelle", jatkaa Salakka.

Kiinteistöliiton jäsenistöön kuuluu yli 33 000 taloyhtiötä, joissa asuu kaksi miljoonaa suomalaista. Opas on toteutettu yhdessä Suomen ympäristökeskuksen ja vakuutusmeklari Howden Finlandin kanssa. Opas on kaikkien vapaasti luettavissa Kiinteistöliiton verkkosivuilla

Lisätietoja antaa:

Janne Salakka