Hinnankorotukset eivät ole ilmoitusasia palveluntarjoajilta taloyhtiölle

Hinnankorotukset eivät ole ilmoitusasia palveluntarjoajilta taloyhtiölle

Julkaistu: 24.09.2024

Taloyhtiöt saavat palveluntarjoajiltaan, kuten esimerkiksi isännöintiyrityksiltä tai kiinteistönhuoltoyhtiöiltä, syksyisin esityksiä sopimuksiin tehtävistä hinnankorotuksista. Taloyhtiön hallituksen on tärkeää tiedostaa, että kyseessä ei ole yksipuolinen ilmoitusasia, vaan palvelun ostajan on sopijaosapuolena käsiteltävä esitys asianmukaisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa taloyhtiön hallituksen päätöstä.

Palkkiot ovat osa sopimusta

Isännöintisopimuksessa sovitaan mitä palveluja isännöinti taloyhtiölle tuottaa sekä mitä taloyhtiö niistä isännöinnille maksaa. Maksettavat isännöintipalkkiot on sovittu taloyhtiön ja isännöintiyrityksen kesken isännöintisopimuksessa. Kiinteän kuukausipalkkion lisäksi tämä koskee myös isännöinnin erillisveloituksia.

Palkkioiden muuttaminen on sopimusasia, joten hintojen muutos vaatii molempien osapuolten hyväksynnän. Korotuksen suuruutta ja perusteiden uskottavuutta arvioitaessa kannattaa taloyhtiön hallituksen miettiä, ollaanko tyytyväisiä saatuun palveluun.

”Hyvästä isännöinnistä kannattaa maksaa, mutta huonoa ei tule hyväksyä”, muistuttaa Kiinteistöliiton yhteysjohtaja Timo Tossavainen.

Eettiset ohjeet ohjaavat hinnantarkistusmenettelyjä

Vuonna 2023 voimaan tulleet uudet isännöinnin eettiset ohjeet korostavat avoimuutta sekä luovat perustan toimivalle yhteistyölle taloyhtiön ja isännöinnin kesken. Isännöintiliiton jäsenet sekä ISA-auktorisoidut isännöintiyritykset ja isännöitsijät ovat sitoutuneet noudattamaan isännöinnin eettisiä ohjeita.

Taloyhtiön hallituksen kannattaa käydä oman isännöitsijän kanssa yhdessä läpi eettiset ohjeet ja niiden mukaiset menettelyt esimerkiksi hallituksen kokouksen yhteydessä. 

”Isännöinnin eettisten ohjeiden mukaisesti sopimusmuutokset, ml. hinnantarkistukset, hyväksytään kirjallisesti tai käsitellään hallituksessa ja kirjataan pöytäkirjaan, toteaa Tossavainen.

Yleisten sopimusehtojen noudattamisesta sovittava

Isännöintipalvelujen yleisten sopimusehtojen (ISE 2007) mukaan isännöintiyrityksen on annettava sopimushinnan tarkistusehdotus kirjallisesti taloyhtiölle riittävän ajoissa ennen esitettyä hinnantarkistusajankohtaa. Ellei taloyhtiö hyväksy hinnantarkistusta, sen tulee ilmoittaa siitä kirjallisesti isännöintiyritykselle kuukauden kuluessa tarkistusehdotuksen saapumisesta. Sen jälkeen käynnistyvät mahdolliset hinnantarkistusneuvottelut.

Yleisten sopimusehtojen uudistustyö on käynnissä ja mahdollisista muutoksista neuvotellaan parhaillaan Isännöintiliiton, Kiinteistöliiton ja ISA:n kesken. Isännöintipalvelujen yleisiä sopimusehtoja noudatetaan vain, jos taloyhtiön ja isännöintiyrityksen kesken siitä on sovittu.

Ohjeita taloyhtiön hallitukselle isännöintipalkkioiden muutosehdotuksen käsittelyä varten:

  1. Tarkasta mitä isännöintisopimuksessa on sovittu palkkionkorotuksista.
  2. Arvioi korotusesityksen suuruutta ja isännöintipalkkioiden tasoa.
  3. Arvioi korotusesityksen perusteluja.
  4. Jos hinnankorotus perusteluineen on hyväksyttävissä, ilmoittakaa hyväksymisestä isännöintiyritykselle. Kirjatkaa päätös hallituksen pöytäkirjaan.
  5. Jos hallitus ei hyväksy korotuksen suuruutta, ilmoittakaa siitä isännöintiyritykselle ja käynnistäkää neuvottelut.
  6. Jos ette pääse asiasta yhteisymmärrykseen, varautukaa sopimuksen päättymiseen ja uuden isännöitsijän hankkimiseen.

Lisätiedot medialle:

Timo Tossavainen, yhteysjohtaja

Kiinteistöliitto

puh. 050 320 9464

Haku

Kirjoita hakukenttään hakusana tai sen osa. Älä käytä jokerimerkkejä. Tällöin haku etsii kaikki mahdolliset osumat, joista löytyy käyttämäsi kirjainyhdistelmä. Esimerkiksi Tupakointi tai tupak toimivat molemmat hakusanoina.