Isännöintialan kartellista markkinaoikeuden ratkaisu

Markkinaoikeus on 15.12.2022 antamallaan päätöksellä vahvistanut kartellin syntyneen ja tuominnut päätöksen mukaiset 6 isännöintiyritystä ja Isännöintiliiton yhteensä noin 4,9 miljoonan euron seuraamusmaksuihin. Päätös on kokonaisuudessaan luettavissa markkinaoikeuden sivuilta - klikkaa tästä!

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV antoi 10.2.2021 isännöintialan toimijoita koskevan seuraamusmaksuesityksen. KKV esitti, että markkinaoikeus määrää yhteensä noin 22 miljoonan euron seuraamusmaksut kuudelle isännöintialan yritykselle sekä Suomen Isännöintiliitolle.  KKV:n esityksen mukaan 6 isännöintiyritystä ja Isännöintiliitto sopivat vuosina 2014-2017 keskenään isännöintipalvelujen hinnoista ja pyrkivät korottamaan valtakunnallisesti isännöintitoimialan hintatasoa. Löydät KKV:n esityksen täältä.

Markkinaoikeuden päätös ei ole vielä lainvoimainen. Markkinaoikeuden ratkaisuun on mahdollista hakea muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta (KHO). Markkinaoikeuden päätöstä mm. seuraamusmaksuista on lähtökohtaisesti noudatettava. KHO voi valituslupaprosessin yhteydessä määrätä täytäntöönpanosta toisin.