Osoitteenmuutos Plaza
Etusivu Jäseneksi Taloyhtiöille Vuokrataloille Vuokranantajille Medialle
Etusivu > Tapahtumakalenteri > Perustajaurakoinnin kirjanpito, tilinpäätös ja tuloverotus sekä ajankohtaiset rakentamisen alv-kysymykset

21.11. - Helsinki

Koulutuksessa käsitellään perustajaurakoitsijan kirjanpidon ja tuloverotuksen yhteensovittamista Verohallinnon ohjeen ja tuoreimman oikeuskäytännön mukaisesti. Tuloveron laskenta nivoutuu kiinteästi myös RS-sääntelyyn ja perustajaurakoitsijan käyttöpääoman hallintaan, mikä korostaa ennakoivan suunnittelun merkitystä.

Kirjanpitolautakunta on päivittänyt perustajaurakoinnin yleisohjeen kesäkuussa. Yleisohje sisältää periaatteellisella tasolla hyvin merkittäviä muutoksia aikaisempaan sääntelyyn, joilla pääosin pyritään minimoimaan eroavaisuuksia kirjanpito- ja tuloverosääntelyn välillä. Jatkossa perustajaurakointia harjoittava kirjanpitovelvollinen voi kuitenkin vaihtoehtoisesti noudattaa myös IFRS-standardeja hankkeen tulouttamisessa. Kilan edellisen yleisohjeen mukainen valmiusasteen mukainen tulouttaminen tulee puolestaan jäämään historiaan, mutta perustajaurakan valmiusasteen mukainen tulouttaminen on jatkossakin mahdollista. Hankkeiden tulouttamista koskevien sääntöjen ohella yleisohjeessa on uutta ohjeistusta liitetietoihin ja toimintakertomuksen sisältöön liittyen.

Lisäksi ohjelmassa ovat esillä perustajaurakoinnin ja muun omana käyttönä verotettavan rakennustoiminnan alv-kysymykset sekä myyntinä verotettava rakennustoiminta.

Kiinteistolehti_logo_pieni_nega.png

Kiinko_pieni_185x43.gif